Derfor skal erhvervsrejseteknologi tilpasses de rejsendes daglige rutiner
Hvis der er en generel tendens, som har ændret sig i pendlerlivet i de sidste 40 år, så er det, at næsten alle folk i dag sidder fordybet i deres smartphones frem for at læse avisen eller en god bog.
En undersøgelse lavet af Deloitte i 2017 viser, at en tredjedel af verdens befolkning kigger på sin smartphone inden for fem minutter efter at være vågnet.
[1] I USA tjekker mobilbrugerne i gennemsnit deres smartphone 47 gange om dagen.
[2]
Vores alle sammens afhængighed af smartphonen betyder, at folk i højere grad forventer smarte mobiloplevelser lige ved hånden i alle livets aspekter. On-demand-generationen, som er vokset op i 2010'erne, og som i langt højere grad er i stand til at få det, de vil have med det samme, som ikke gider besvær med at logge ind eller købe ting på nettet, og som gerne vil kunne swipe sig igennem livet, ja, de forventer med rette at kunne gøre det samme på arbejdet, som de kan i privatlivet. Det er smartphonen, som er motor for denne adfærd – en undersøgelse lavet af InMobi viser, at mobilkampagner får millennial-generationen til at købe hurtigere.
[3]
De forventer den samme brugervenlige oplevelse, hvad angår erhvervsrejser, og det er nemt at forstå hvorfor.
Hvis du kan finde en ven med en geolokationsapp, hvorfor sporer alle virksomheder så ikke bare helt automatisk deres rejsende? Hvis Amazon kan foreslå indhold baseret på dine indkøbsvaner og på hvad folk, der minder om dig, har købt, hvorfor skulle din online reservationsplatform så ikke kunne gøre det samme med flyrejser og hoteller? Hvis de reklamer, du ser på nettet, afspejler ting, du tidligere har søgt efter på Google og e-handelssider, hvorfor kan værktøjer til erhvervsrejser og rejseudgifter så ikke være lige så smarte og kende dine præferencer?
Den gode nyhed er, at erhvervsrejseteknologi faktisk godt kan være lige så smart og fokuseret på den rejsende, du skal bare vide, hvor du skal lede.
Mange erhvervsrejsebureauer reklamerer for teknologi, der har rødder i forældede systemer. Det er fordi, de har en interesse i at holde de gamle arbejdsmetoder i brug, så længe de kan. Det kan være fordi, det kan være svært og dyrt at implementere ændringer i erhvervsrejseteknologi. Alligevel ser vi gang på gang på tværs af sektorer, hvordan de utraditionelle virksomheder, der tager udgangspunkt i brugerens synsvinkel i stedet for egne interesser, løber af med sejren på lang sigt, som det blev påvist i en nylig omfattende undersøgelse af varemærker.
[4]
En rejseindkøber, som forstår vigtigheden i altid at give højeste prioritet til den smartphonefikserede on-demand-rejsendes behov og præferencer, vil være bedre rustet ved at arbejde sammen med erhvervsrejsebureauer, som har samme tankegang. I samarbejde kan de levere nye løsninger med den rejsende i fokus.
Rejsende som ikke får den oplevelse, de er blevet vant til, vil nemlig droppe den foretrukne kanal for at finde en kanal, som fungerer bedre for dem, og det er ofte en kanal, hvor der købes direkte hos leverandøren. Det er derfor svært at administrere omsorgspligt, kontrol og forhandling på en effektiv måde.
Og hvis rejseindkøberen ikke kan levere disse ting, hvorfor skal den stilling så overhovedet udfyldes?
[1] Global Mobile Consumer Trends 2017, Deloitte,
https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/Technol…
[2] Global Mobile Consumer Survey: US edition, Deloitte,
https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/technology-…
[3] Global Mobile Media Consumption Reaching Millennials, InMobi,
http://info.inmobi.com/rs/inmobi/images/Global_Mobile_Media_Consumption…
[4] The Most Successful Brands Focus on Users – Not Buyers, Harvard Business Review, 8. februar 2018,
https://hbr.org/2018/02/the-most-successful-brands-focus-on-users-not-b…