Skip to main content

Benchmarking af billetpriser: Hvad fortæller det egentlig?

Posted: 07 April 2017
Topics: Blog
526058253.jpg
Går du på tilbudsjagt, når du skal købe brød? Svaret er sandsynligvis nej, fordi brød er en af hovedbestanddelene i vores kost, hvilket har resulteret i stærk konkurrence for dagligvarebutikkerne, samtidig med at priserne bliver mere sammenlignelige online, og derfor har detailhandlerne en tendens til at opkræve lignende priser. Det plejer som regel at være andre faktorer, der påvirker forbrugeres købsbeslutninger, såsom hvor tæt supermarkedet ligger på hjemmet.
Håndtering af konstante prisændringer
Det at shoppe flyrejser er langt mere kompliceret. Prisen på en flyrejse kan ændre sig hundrede gange om dagen afhængig af udbuddet samt nuværende og fremtidig efterspørgsel. Derfor er det sværere at beslutte sig til, hvor man skal købe billetten, og det er derfor, at ferierejsende bruger så meget tid på at sammenligne priser. De fleste rejsende og rejsebestillere inden for erhvervslivet har dog ikke det privilegium at kunne shoppe rundt efter hver enkelt flyrejse. Og dem, der gør, finder hurtigt ud af, at det koster både tid og kræfter at spare penge.
Køb pr. kurv
Indkøbsafdelingers stigende indflydelse på køb af erhvervsrejser har været ledsaget af fremkomsten af en interessant måde at sammenligne indkøbsmuligheder, som svarer til, at man handler i et bestemt supermarked baseret på prisen for en kurv fyldt med standardvarer på en given dag. Inden for erhvervsrejser kaldes dette benckmarking af billetpriser. Erhvervsrejsebureauer, der bliver opfordret til at afgive tilbud på et firmas erhvervsrejser, bliver bedt om at præsentere billetpriser for snesevis af flyrejser på nogle af de vigtigste ruter og på specifikke datoer og tidspunkter, som regel inden for en række avancerede reservationsvinduer. Resultatet bliver et regneark med hundredvis af priser, og erhvervsrejsebureauer, der konsekvent leverer lave billetpriser, scorer højt. Benchmarking af billetpriser er blevet populært blandt virksomheder med et middelstort rejseforbrug, men også i forbindelse med tilbud, der administreres af eksterne konsulenter, som ofte aflønnes efter antallet af erhvervsrejsebureauer, der afgiver tilbud, eller fordi komplicerede tilbudsprocesser kræver mere analyse. Og benckmarking af billetpriser lyder da også godt på nær én ting - flysæder er ikke brød.
Bevisbyrden
Eftersom billetpriser er baseret på udbud og efterspørgsel, kan blot det at holde et flysæde ændre markedet. Hvis et erhvervsrejsebureau holder et sæde, mens et andet er i gang med at lave sin benchmarking og derfor kun kan levere en dyrere pris, hvilket er så i virkeligheden det bedste? Nogle erhvervsrejsebureauer kan også finde på at spekulere i bevidst sædeblokering på bekostning af andre tilbudsgivere. Derudover er der også lige bevisspørgsmålet at tage højde for. Det ville være meget dumt af erhvervsrejsebureauer at begynde at opfinde priser, men de ved samtidig også, at det er usandsynligt, at en Travel Manager undersøger priserne til bunds.
Hvad er svaret?
Når tilbudsrunden er færdig, og erhvervsrejsebureauet er udpeget, hvad så? Der er ikke meget, der tvinger erhvervsrejsebureauet til fortsat at søge den bedste billetpris på markedet. Mens benchmarking af billetpriser giver et snapshot af, hvor godt et erhvervsrejsebureau er, er det at kunne sikre en lav pris på et enkelt tidspunkt ikke alt. De Travel Managers, der benytter erhvervsrejsebureauer, bør sørge for at gentage øvelsen regelmæssigt, og at de billetpriser, der fremskaffes på den måde, bliver revideret uafhængigt for at gøre processen mere robust. Eller vi kunne fristes til at konkludere, at indkøbsafdelingers fokus på pris er uholdbar, og at Travel Managers i stedet bør sammenligne erhvervsrejsebureauers langsigtede værdi.