Skip to main content

Erhvervsrejsende ønsker fuld mobilitet på rejsen – kan I levere?

Posted: 05 July 2017
Topics: Blog
EmergingTechBlog2Image.jpg
For den moderne erhvervsrejsende er teknologien alfa og omega. Tilfredsheden med rejsen afhænger af, om teknologien – særligt den mobile – formår at levere en enklere rejseoplevelse. Vi har for nyligt gennemført en spørgeundersøgelse blandt globale erhvervsrejsende*. Her tilkendegav 66 %, at de ønskede at booke og administrere deres rejser på tværs af alle deres enheder. Og ikke nok med det – 55 % ønskede desuden at kunne benytte mobilen i højere grad, f.eks. til at tjekke ind på hotellet eller booke en udlejningsbil. Ord siger mere end handling. På trods af ønsket om at kunne bruge mobilen mere på erhvervsrejsen har de erhvervsrejsende været overraskende langsomme til at tage nye rejseapps til sig, særligt dem fra erhvervsrejseudbyderne. I stedet fortsætter de med at besøge leverandørernes og erhvervsrejseudbydernes hjemmesider, hvor de administrerer alle aspekter af rejsen, fra booking til rejseændringer og kontakt til kundeservice. I takt med den rivende udvikling på området forventer vi, at flere erhvervsrejsende vil tage de mobile muligheder til sig. Teknologien kan dog ikke drive processen fremad alene. Travel Managers er nødt til at tage de mobile løsninger fra erhvervsrejseudbyderne til sig og promovere dem som et vigtigt redskab til administration af rejser, der kan øge overholdelse af rejsepolitikken, muliggøre bedre omsorgspligt og forbedre selve rejseoplevelsen. Hvorfor? Fordi det ikke kun er de erhvervsrejsende, der kommer til at nyde godt af en hurtigere og mere brugertilpasset oplevelse på tværs af alle mobile enheder. Der er også fordele at hente for Travel Managers, arrangører og assistenter. Fremskridt på det mobile område vil klæde alle inden for rejsebranchen bedre på til at opfylde de rejsendes forventninger, kommunikere hurtigt i tilfælde af rejseforstyrrelser, forbedre forhandlingsstyrken gennem konsolideret data og fremme den overordnede tilfredshed med virksomhedens rejseløsning. Hvilke mobile forbedringer kan du forvente inden for den nærmeste fremtid? Her er et par makrotrends, som er værd at holde øje med:
  • Kunstig intelligens (AI): Vi kan forvente at se fremskridt inden for AI, inklusive maskinlæring, dyb læring og naturlig sprogbearbejdning, lyder vurderingen fra Deloitte. Brugen af disse teknologier giver mere intelligente oplevelser inden for søgning, booking og kundeservice, mens brugertilpassede oplysninger kan leveres hurtigere end før. Visse rejseapps er f.eks. udstyret med stemmegenkendelse og kan styres via talekommandoer, hvorefter de leverer brugertilpassede informationer til brugerens mobile enhed, tablet eller håndled.
  • Smart data: Smart data handler om at indsamle udslagsgivende viden fra større datapools for derved at kunne foretage informerede beslutninger. IBM Watson lancerede Insight Cloud Services med henblik på at hjælpe virksomheder med på intelligent vis at indsamle, bearbejde og agere ud fra smart data. Erhvervsrejseudbydere implementerer i stigende grad lignende systemer, der skal hjælpe dem med at analysere de rejsendes adfærdsmønster på farten. Derigennem ønsker de at optimere den mobile rejseoplevelse via nye og forbedrede funktioner, der gør livet lettere for Travel Managers, arrangører og assistenter.
  • Internet of Things (IoT): Der har generelt været stor hype omkring begrebet IoT indenfor det seneste årti. Dog viste et nyligt studie gennemført af Tata Consultancy Services, at det særligt er virksomheder inden for rejse-, hotel-, restaurant- og turisterhvervet, der har investeret i dette område. De største aktører eksperimenterer med IoT for at forbedre rejseoplevelsen, og eksempler omfatter Deltas teknologi til sporing af bagage, Disneys MagicBand og Aloft Hotels stemmeaktiverede hotelværelser. Set fra de rejsendes perspektiv kan loT være med til at skabe endnu mere brugertilpassede oplevelser, idet det er muligt at gemme de rejsendes præferencer for steder, der ofte besøges, via mobilens lokalitetsfunktion. Travel Managers er omvendt nødt til at overveje implikationerne ved IoT i forhold til datasikkerhed og privatlivsbeskyttelse.
Selvom mange af disse fremskridt stadig befinder sig på begynderstadiet, er det bestemt ikke for tidligt at udarbejde en mobil strategi. Travel Managers er nødt til at tale med virksomhedens erhvervsrejseudbydere om mulighederne inden for mobile løsninger, ligesom de skal implementere en kommunikationsstrategi, der opfordrer de rejsende til at tage de nye løsninger til sig. Når først de rejsende er med på vognen, bliver det nemmere for Travel Managers at administrere rejsepolitikken mere effektivt samt at overvåge rejseaktiviteterne og overholde omsorgspligten og rejsepolitikken, det hele i takt med at nye tiltag ser dagens lys. Det betaler sig under alle omstændigheder at have en strategi på plads – både for i dag, i morgen og fremtiden.   Du kan se frem til at blive klogere på forbindelsen mellem nye teknologier og rejsetilfredsheden i vores næste blogindlæg.   (Tjek vores ordliste Nej tak til #TechSpeak, hvis du vil opdateres om de nye teknologitermer. Du kan downloade Egencia-appen gratis til iOS og Android!)   *4. udgave, spørgeundersøgelsen for Egencia Business Travel and Technology udgives næste måned.