Fire rejseleverandører drøfter de næste tiltag i en ny hverdag

Posted: 25 May 2020
Topics: Blog
woman-traveling-for-business.jpg
Efterhånden som mange lande begynder at lette deres restriktioner i forhold til COVID-19, er erhvervsrejsebranchen ved at forberede sig på nye og hidtil usete udfordringer. Fra fysisk afstand til et større fokus på hygiejne skal branchen tilpasse sig en ny hverdag efter COVID-19. Vi har talt med fire af vores leverandører om, hvordan de har håndteret erhvervsrejser i en ny hverdag. Tak til Delta Air Lines, Nordic Choice Hospitality Group, SIXT Rent a Car og Enterprise Holdings for at deltage. Har I brug for hjælp til at tilpasse jeres rejseløsning til tiden efter COVID-19? Download den komplette værktøjskasse. Fokus på fleksibilitet Den seneste sundhedskrise har øget efterspørgslen på fleksibilitet i rejsebranchen, særligt i forhold til reservation i sidste øjeblik og afbestilling af rejser. På tværs af flyselskaber, biludlejningsfirmaer og hoteller har vi oplevet ændringer i afbestillingspolitikker og -gebyrer. Mange af vores samarbejdspartnere, herunder Delta Air Lines, har introduceret frafaldelse af ændringsgebyrer for at give kunderne mulighed for at ombooke deres erhvervsrejser uden ekstra omkostninger. Der er også indført opdateringer og forlængelser af afbestillingspolitikker for at hjælpe kunderne med at administrere rejser i henhold til nationale og internationale rejseforbud og restriktioner. For at fremme fleksibilitet omkring hotelophold vil forhåndsreservation muligvis spille en mindre rolle i noget tid. Nordic Choice, som driver virksomhed i Sverige, Norge, Danmark, Finland og De Baltiske Lande, har bemærket, at efterspørgslen på forudbetalte ophold næsten var nul pr. 22. april. Omvendt er indenrigsrejser blevet mere populære hos SIXT – i det mindste på kort sigt efter COVID-19. Virksomheden fortæller, at selvom biludlejning primært reserveres med kort varsel, kan de allerede nu se positive tegn på tilbagevendende rejser, da der er bekræftet reservationer hen over sommeren og efteråret. Hos Egencia har vores kunder mulighed for at ændre deres rejseplaner på farten. Fleksibiliteten ved reservation på tværs af flere enheder betyder, at rejsende kan opdatere og ændre rejser på en hvilken som helst enhed, herunder mobilappen, hvor som helst og når som helst. Samtidigt kan rejseansvarlige benytte Egencia Analytics Studio, hvis der er brug for at håndtere et stort antal afbestillinger på samme tid, som det var tilfældet under COVID-19. Her kan de se, hvorvidt transaktioner er blevet faktureret eller ej på tværs af hoteller og flyrejser i datointervaller på op til 90 dage. Der kan også hentes rapporter over reserverede hoteller baseret på afbestillingspolitik for at prioritere, hvilke ophold der skal afbestilles først. Prioritering af sundhed og sikkerhed hos Delta Air Lines Rejsebranchens tilgang til fysisk afstand, sundhed og hygiejne vil sandsynligvis udvikle sig, efterhånden som erhvervsrejserne vender tilbage. Erhvervsrejsende, virksomheder og endda regionale myndigheder vil have nye forventninger, når det kommer til faktorer som fysisk afstand, undgåelse af menneskemængder, hygiejne, adgang til sundhedshistorik og kontrol af temperatur.

"Kunderne har endnu større forventninger til rene fly og lufthavnsfaciliteter, en opgave, vi allerede er gået i gang med og fortsætter med at implementere også efter COVID-19."

– Fouad Mehdaoui, Digital Agency Program Manager, Delta Air Lines

Det amerikanske luftfartsselskab Delta Air Lines 1 har allerede implementeret nogle ændringer i forhold til kontaktløse tjenester og fysisk afstand, blandt andet:
  • Blokering af midtersæder i den primære kabine, Delta Comfort+ og Delta Premium Select på tværs af alle flyrejser, samtidigt med at kapaciteten også er blevet reduceret på hver flyrejse for at muliggøre fysisk afstand (50% på første klasse og 60% i den primære kabine frem til den 30. juni 2020)
  • Tilbud om håndsprit ved adskillige kontaktpunkter og desinficering af overflader i hele lufthavnen med samme omhyggelighed som i medarbejdernes arbejdsområder.
  • Midlertidig omstrukturering af boardingen fra bagerste til forreste række i flyet
  • Indførelse af rengøring og desinficering af flyet før hver afrejse samt rengøring af borde, armlæn og skærme og lommer i sæderne.
  • Krav om brug af mundbind for passagerer og personale
Hygiejnekontrol og faciliteter uden berøring Kari Bente Lehmann, der er Distribution and Key Account Manager hos Nordic Choice, fortæller om opdateringer til en allerede streng hygiejnekontrol.

"Vores gæsters og personales sikkerhed er til enhver tid vores højeste prioritet, og sundheds-, hygiejne- og sikkerhedsprocedurerne på Nordic Choice Hotels er 100% i overensstemmelse med myndighedernes retningslinjer.  Vi har i flere år haft en strategi om at udvikle og implementere kontaktløse servicer som en mulighed for gæster, der foretrækker ikke at have kontakt ansigt til ansigt. Dette omfatter en app til indtjekning og udtjekning med en mobilnøgle samt indtjekningsstationer på hotellerne og chatfunktion på hotelværelset til roomservice osv."

– Kari Bente Lehmann, Distribution and Key Account Manager, Nordic Choice Hospitality Group

Enterprise Holdings' udlejningsvaremærker har midlertidigt ændret deres tilbud til at inkludere transaktioner ved kantstenen. Derudover har de udvidet leveringsmulighederne på en række biludlejningskontorer og i lufthavne for Enterprise Rent-A-Car i Nordamerika for at hjælpe kunderne med at komme afsted og minimere behovet for at bevæge sig til fods. Hos SIXT har de introduceret nøglefri biludlejning via deres Fastlane-app. Hvordan påvirkes priserne? Det er endnu for tidligt at sige, hvordan priserne vil blive påvirket af afbrydelsen af erhvervsrejser og ferierejser grundet COVID-19.

"I øjeblikket har branchen sænket priserne, men baseret på feedback fra kunder og samarbejdspartnere tager kunderne ikke kun beslutninger ud fra prisen. Virksomheder har fokus på deres medarbejderes sikkerhed og vælger den leverandør og de produkter, som de er mest trygge ved."

– Petra Schmidt, Director of Travel Sales International, SIXT

Vi kan forudse, at erhvervsrejsende vil rejse mere strategisk end nogensinde før. Derfor vil deres beslutninger typisk afhænge af både betingelserne og prisen på en rejse. Hos Egencia er jeres erhvervsrejsepolitik en integreret del af rejseløsningen, så I kan fremme overholdelse af rejsepolitikken, positiv adfærd og administrere rejseudgifter og de rejsendes sikkerhed mere effektivt. Hvis jeres virksomhed for eksempel har et bestemt maksimalt forbrug, prioriteret fleksibel afbestilling eller forbud mod at rejse til destinationer med høj risiko, er alt dette synligt for den rejsende under reservationen, så det er nemt at reservere i overensstemmelse med rejsepolitikken. Fremhæv jeres foretrukne valgmuligheder Der sker mange forandringer i øjeblikket. Erhvervsrejser vil uden tvivl se anderledes ud i de næste tre til seks måneder. Generelt vil virksomheder og rejsende have nye forventninger til rejsebranchen, når det kommer til sundhed, hygiejne og fleksibilitet, og valgene vil blive taget ud fra, hvor forventningerne bliver indfriet. Egencia giver jer mulighed for at fremhæve jeres foretrukne hoteller og leverandører. Hvis I vælger en bestemt leverandør baseret på deres hygiejneprocedurer, er det muligt at anvende denne præference i værktøjet, og vi vil derefter vise disse muligheder øverst i søgeresultaterne til rejsende. Forbered jer på at håndtere kravene i en ny hverdag. Download den komplette værktøjskasse for at se, hvilke dele af jeres rejsepolitik og rejseløsning, der skal opdateres.

1. Delta Air Lines. Coronavirus Update Center. www.delta.com

På udkig efter bedre erhvervsrejseløsninger? Kontakt vores team.