Skip to main content

Hvis prisen passer... sådan arbejder I med skiftende prislofter

Posted: 30 June 2017
Topics: Blog
Blog-Image.jpg
Business Travel News forudser endnu et år med svingende hotelpriser. Med udgangspunkt i vor tids dynamiske hotelpriser henvendte vi os til de rejseansvarlige hos udvalgte Egencia kunder og konsulentafdelingen i Egencia. Her bad vi om gode råd til at arbejde med prislofter og dagspriser.
Sådan arbejder I med prislofter
De tider, hvor I ved årets start kunne fastsætte prisloftet for overnatninger og herefter glemme alt om sagen, er for længst forbi. Selvom hotelpriserne svinger, kan det ifølge Egencias konsulentafdeling være ekstremt nyttigt at indføre prislofter, særligt hvis jeres rejseløsning befinder sig på begynderstadiet. Det gør det nemmere for jer at formulere jeres rejsepolitik, forstå markedets trends og opsætte besparelsesmål. Hvis I kun lige er startet, er det en god ide at fastsætte et gennemsnitligt prisloft, som gælder over hele verden. Herefter kan I så finjustere dette beløb i forhold til de byer eller lande, som virksomhedens ansatte besøger mest. På den måde sikrer I, at de kan finde gode hoteller til fornuftige priser. Priscilla er Global Travel Manager og kommer med dette eksempel: "Vi rejser ofte til dyre byer, hvor priserne svinger meget. I disse byer har vi valgt at tillade en højere pris. I alle andre byer ligger vores prisloft på $275."
Tilpasning af prisloftet i henhold til firmaaftaler
Rosemary er Senior Manager indenfor Global Travel og synes, at dagspriser er nyttige, men siger samtidig: "Vi er nødt til at justere dem året igennem på særligt dyre overnatningsmarkeder som New York City og Tokyo. Vi baserer vores prislofter på vores firmaaftaler. Derfor ligger de altid inden for vores rejsepolitik, selv hvis efterspørgslen presser priserne i vejret. På den måde sikrer vi, at der ikke er nogen, som booker for dyre overnatninger." Jennie er også Travel Manager og tilføjer: "Ligesom Rosemary baserer vi vores prislofter på vores firmaaftaler. Vi opererer kun med sæsonbestemte ændringer af dagspriserne i de byer, hvor vi har mange overnatninger."
Mulige besparelser ift. veletablerede rejseløsninger
Som de adspurgte Travel Managers nævnte ovenfor, fastsættes prislofterne ofte i henhold til firmaaftalerne i en given virksomheds mest besøgte byer. I kan muligvis opnå yderligere besparelser på mellemstore overnatningsmarkeder, hvor I har en del trafik, men ikke nok til at udløse en regulær firmaaftale. På disse markeder kan det være en ide at bede jeres Account Manager om at bestille en analyse af dagspriserne baseret på Egencia-priser.
Et sidste tip. Glem ikke serviceydelserne
Faste firmaaftaler og branchedata er gode referencepunkter i forhold til fastsættelse af dagsprisen, men de omfatter ikke altid diverse serviceydelser. Hvis du medregner de serviceydelser, der normalt lægges oven i dine dagspriser (morgenmad, parkering, Wi-Fi), får du et bedre overblik over den samlede pris og kan tilbyde dine rejsende et bredere udvalg.