Skip to main content

Hvorfor en lille besparelse på honorarer kan koste dig dyrt

Posted: 23 August 2017
Topics: Blog
499469079.jpg
Det er ikke så tit, at du med en relativ lav indsats kan opnå en gevinst, der løber op i millionklassen. Det er den store lottogevinst, og de fleste af os venter bare på, at vores nummer bliver trukket. Indenfor erhvervsrejser er situationen omvendt. Hvis du vælger ikke at betale et tilsvarende lavt salgshonorar, og der sker noget uventet, kan de potentielle omkostninger hurtigt løbe op. Ved at betale et mindre beløb der bl.a. dækker sporing af rejsende og andre sikkerhedsrelaterede ydelser, kan firmaet undgå at stå overfor alvorlige konsekvenser. Husk på, at ikke alle ulykker i forbindelse med erhvervsrejser sker indenfor almindelig arbejdstid i hverdagene. Der er to nylige begivenheder, der vidner om dette – terrorangrebet i Bruxelles Lufthavn fandt stedet lige inden kl. 08.00 om morgenen, og angrebene i Paris skete fredag aften kl. 21.15. Hvis du er rejsebestiller og vælger at administrere erhvervsrejserne selv frem for at anvende et erhvervsrejsebureau, hvad gør du så, hvis der sker noget uden for din arbejdstid? Som rejsebestiller er du sandsynligvis den første person, chefen kontakter, når der sker en ulykke – uanset om det er et terrorangreb eller noget langt mere trivielt såsom en aflyst flyafgang. Især små og mellemstore virksomheder sporer deres rejsende på gammeldags manér: i et regneark i Excel eller i et Word-dokument. Hvis ulykken er ude, imens du befinder dig på en vinbar lørdag aften eller ligger og slumrer kl. 03.00 om natten, er der ikke stor sandsynlighed for, at du har disse filer ved hånden. Her vil du som rejsebestiller måske tænke tilbage på en samtale året før med et erhvervsrejsebureau, hvor ordet "sikkerhedsforpligtelse" blev nævnt. Du overvejede måske konsekvenserne, men besluttede så, at det var bedre at spare et mindre salgshonorar. Alle bekymrer sig om stigende omkostninger, men besparelser på de salgshonorarer, som erhvervsrejsebureauerne opkræver, kan hurtigt give bagslag i regnskabet. I en virksomhed, hvor rejsebestilleren har et erhvervsrejsebureau i ryggen, kan chefen i stedet vælge at ringe til deres døgnåbne supportservice, så du kan få en god nats søvn eller nyde lørdag aften uden bekymringer. Endnu værre – du kan også risikere, at den rejsendes ægtefælle ringer til dig for at finde ud af, hvor deres kære befinder sig. Det vil næppe berolige dem at få at vide, at listen over rejsende findes i en fil på kontoret, eller at du ikke kan svare, fordi du undgik at betale et mindre gebyr til et erhvervsrejsebureau. I det værst tænkelige tilfælde, hvor den rejsende er kommet alvorligt til skade eller endda blevet dræbt som følge af at befinde sig det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, kan omkostningerne være svimlende. Der skal f.eks. betales for læge- eller sygehusregninger samt hjemsendelse af liget. Og der er ikke kun omkostninger i forbindelse med terrorangreb. Da skyen af vulkanaske i 2010 fyldte det europæiske luftrum, brugte mange rejsende og rejsebestillere timer på at ringe til kundeservice, ofte uden held. Omkostningerne ved at være strandet uden mulighed for at rejse hjem overgår hurtigt enhver besparelse på salgshonorarer. Software til sporing af rejsende er nu inkluderet som standard, og på den måde kan erhvervsrejsebureauet hjælpe til i processen med at kontakte rejsende og ombooke dem, hvis det er nødvendigt. For nogle rejsebestillere handler det om, at de er bange for at miste deres arbejde, hvis de samarbejder med et erhvervsrejsebureau. Dette sker meget sjældent, og det mest sandsynlige udfald er i stedet, at du vil være i stand til at fokusere på mere strategiske aktiviteter eller en af de andre arbejdsroller, som en rejsebestiller normalt har i dag. Der er et knivskarpt fokus på omkostninger og besparelser i mange regnskabs- og indkøbsafdelinger. Fokus bør i stedet flyttes til omkostningernes værdi. Hvilken værdi har det for dig, at du kan fortælle chefen eller en bekymret ægtefælle, at den rejsende er i sikkerhed og ombooket på en ny afgang?

Bliv opdateret med de seneste nyheder fra erhvervsrejsebranchen

Tilmeld dig til Egencias mailingsliste og få nyheder og artikler direkte i din indbakke