Skip to main content

Hvorfor Travel Mangere ikke behøver at være bange for Ubers stigende pooularitet

Posted: 15 September 2016
Topics: Blog
SMITHMELLOR_EGENCIA__15R9773.jpg
De seneste år har dette været et ofte stillet spørgsmål på de sociale medier, i takt med at det hurtigt voksende transportfirma udvidede deres forretning i Europa. Men hvordan påvirker dette erhvervsrejser? Nogen der har en Uber-kode? De seneste år har dette været et ofte stillet spørgsmål på de sociale medier, i takt med at det hurtigt voksende transportfirma udvidede deres forretning i Europa. Disse ord er faktisk en manifestation af et fænomen kendt som growth hacker marketing, som med stor succes er blevet anvendt af internetvirksomheder såsom Groupon og Twitter, og som har givet dem muligheden for vokse lynhurtigt med meget få eller slet ingen omkostninger på reklamer. Groupon brugte en række hacks, for eksempel tilbud der var tidsbegrænsede og kun tilgængelige, hvis et minimumsantal blev købt, hvilket ansporede folk til at dele information om tilbuddet (og om Groupon). Twitter foreslog en liste af folk, som man burde følge, når man oprettede en profil; mikroblogging-netværkets skabere havde lavet en undersøgelse, der viste, at folk var mere tilbøjelige til at bruge tjenesten, hvis de begyndte at følge andre fra den første dag. Hos Uber er det de gratis ture og rabatkoderne, der i rigt omfang bliver uddelt til potentielle brugere, særligt deltagere på konferencer, som har hjulpet tjenesten med at vokse. Og som den dog er vokset! Lækkede finansdokumenter set af Amir Efrati fra The Information viser, at firmaet havde en indtægt på 2,1 milliard dollars i anden halvdel af 2015, sammenlignet med de 2,9 milliarder dollars for hele år 2014. Dokumenterne viser dog også et stort tab på 1 milliard dollars i første halvdel af 2015, sammenlignet med de 671,4 millioner dollars året før. Firmaets tilhængere siger, at sådanne tab er en del af firmaets store plan. Det er ikke kun på privatmarkedet, at Uber ser en vækst. De erhvervsrejsendes spirende brug af Uber blev tydeliggjort i april da udbyderen af rejser- og rejseafregningssystemer Certify afslørede, at antallet af udgiftstransaktioner til Uber og Lyft, et andet transportfirma, nu talte 46 % af al landtransport, hvilket betød, at de havde overhalet biludlejningen. Transaktioner til Uber udgjorde 43 % af hele kategorien. Da han blev bedt om at kommentere på tallene, sagde Max Crowley, lederen af Uber til Erhverv: "Forretningsrejsende er meget afhængige af deres smartphones, og de bliver tiltrukket af virksomheder og apps, der gør deres hverdag lettere." Ubers intentioner på erhvervsrejseområdet blev understreget i november 2015, da de lancerede erhvervsprofiler. Disse gør det muligt for brugere at adskille deres erhvervsrejser fra deres privatrejser. I marts i år begyndte firmaet at samarbejde med en række udbydere af afregningssystemer for automatisk at kunne indsende udgiftsrapporter, der bliver udarbejdet ved hjælp af erhvervsprofilerne. Uber siger, at mere end en million mennesker nu bruger erhvervsprofilerne. Alt dette viser, at uanset hvor mange mennesker der bekymrer sig om den mangel på kontrol og overblik, der er forbundet med rejsendes brug af Uber, så har de erhvervsrejsende taget tjenesten til sig. Rejseansvarlige ignorerer trenden, men det er bestemt ikke en fordel for dem, eftersom rejsende, der ønsker at bruge en smart ny tjeneste, om det så er Uber eller noget andet, altid vil finde et smuthul, der giver dem adgang til den. At forstå denne fragmentering af indhold, og hvordan man skal håndtere den, bliver en af de vigtigste udfordringer for Travel Managers de næste par år, og det er noget, som Egencia har ankerkendt og taget sig af. Egencia har integreret Uber i deres app, som er tilgængelig for Android, iPhone og iPad. Forstil dig, at du har booket et fly fra London til New York sammen med et hotel på din destination. Hvis du gennemser din interaktive rejseplan i appen, vi du se tre måder at komme fra lufthavnen til hotellet – via offentlig transport, bil eller Uber - og hvor lang rejsetiden er med de forskellige alternativer. Prashanti Tata, Egencias produktchef for mobilprodukter, forklarer: "Mange Travel Managers siger, at de ikke har overblik over, hvordan Uber benyttes af deres ansatte. Denne integration skulle gerne give dem større ensartethed og information om deres rejsendes rejseaktiviteter. Travel Managers kan ikke ignorere de erhvervsrejsendes ønske om at bruge on-demand transportmuligheder men burde i stedet tage det til sig, så det kan komme deres rejsepolitik til gode. Ved at integrere on-demand transportmulihgeder hos deres erhvervsrejsebureau, kan de få større kontrol over udgifterne til landtransport og samtidig give de rejsende det, de er vant til fra deres privatrejser." Landtransport på destinationen er en konstant udfordring for erhvervsrejsende. Egencias anden årlige undersøgelse af erhvervs- og rejseteknologi viser, at 45 % af alle erhvervsrejsende over hele verden synes, at den mest frustrerende del af at reservere deres egen rejse er at arrangere landtransporten. Den smarte integration af de forskellige muligheder for landtransport, inklusive Uber, i Egencias app skulle gerne hjælpe med at mindske denne frustration. Det vil også hjælpe Travel Managers. Prashanti Tata siger: "En af de ting, vi kan tilbyde dem, er, at vi kan vise det, når ansatte i en virksomhed klikker på et Uber-link. Det giver en større indsigt i noget, der tidligere var svært at belyse." Taler du Uber? Ubers forskellige service-muligheder kan virke forvirrende – og det er der ikke noget at sige til. For eksempel er visse former for service forbudt i nogle lande og byer, og derfor er det ikke alle muligheder, der er tilgængelige på alle markeder. Hvert enkelt marked har også forskellige betingelser for chaufførernes og bilernes kvalifikationer. I Storbritannien er alle private chauffører for eksempel bevilliget af de kommunale myndigheder og har været gennem et udvidet tjek af deres straffeattest - det samme tjek som hjemmehjælpere, lærere og taxichauffører også skal igennem - omend testen af deres topografiske evner, som er et tjek af deres forståelse af Londons geografi - er mindre stringent end den berømte "Knowledge"-eksamen, som Londons autoriserede taxichauffører skal bestå. Her er en praktisk vejledning til Ubers terminologi. Læg mærke til, at grundtaksten, minut- og kilometertaksten for disse services stiger, jo længere ned på listen du kommer.
  • UberPOOL – Sammenkørsel for personer der skal den samme vej
  • UberX – Ubers "billige" valgmulighed, hvor chauffører kører i deres egne biler (som skal have fire døre, have plads til fire passagerer, være maks. 10 år gamle og være i god stand)
  • UberSELECT – Ligner UberX men med mere luksuriøse biler, som typisk har læderinteriør
  • UberEXEC – En professionel chauffør med officiel bevilling og erhvervsforsikring der kører en stor, nyere bil i E-klassen, eller tilsvarende, med god plads til 4 passagerer
  • UberXL – Uber-servicen for større biler der kan rumme op til 6 passagerer
  • UberSUV – Luksusversionen af UberXL UberTAXI/UberT – Bestil en autoriseret taxa gennem Uber, og betal den almindelige takst for autoriserede taxaer
  • UberLUX – Erfarne chauffører som tilbyder den allerbedste service og kører dyre biler, typisk med langt mellem for- og baghjul, S-klasse eller tilsvarende