
af Mark Hollyhead, COO for Egencia
Her på det seneste lader det til, at næsten alle inden for både erhvervs- og ferierejsebranchen har skullet bidrage med udtalelser eller den enkeltes vision omkring den nye rejseteknologi New Distribution Capability (NDC). Den massive medieomtale og de overdrevne forventninger fører til spørgsmålet om NDC virkelig bliver så skelsættende som lovet?
Expedia Group har god erfaring med emnet, eftersom vi siden 2012 har været med i det rådgivende forum for IATA's Passenger Distribution Management Group (PDMG) og rådført os med vores samarbejdspartnere blandt flyselskaber og GDS-partnere for at sikre vores kunder verden over en let og ubesværet kundeoplevelse.
Mens drivkraften bag udviklingen er prisværdig, er det vigtigt at holde sig for øje, hvad der virkelig er relevant for NDC, nemlig (erhvervs)kunden, som bliver forbrugeren af denne nye teknologi. Det er vores ansvar som branche at have fokus på brugernes krav og behov og sikre, at den nuværende og kommende generation af rejsende oplever en reel øget værdi.
Det allervigtigste ved NDC
Hvis vi lader de lange tekniske forklaringer ligge, så er formålet med NDC at skabe en radikal forbedring af flybranchen ved at opgradere den teknologiske infrastruktur og standard, vi alle kender fra nutidens internet og vores oplevelser med handel på internettet. Tænk på, hvordan teknologien har ændret brugeroplevelsen inden for onlinehandel (Amazon, eBay), medier og underholdning (Netflix, Hulu). Hvis alt forløber planmæssigt, får rejsende med NDC adgang til bedre indhold og mere personligt tilpassede anbefalinger.
De fire grundbegreber inden for erhvervsrejser
Primus motor for NDC er at levere det bedste indhold til den rejsende, så derfor skal det sikres, at der tages hensyn til netop de rejsendes behov. Hvad angår erhvervsrejsende og administration af rejseløsninger i særdeleshed, er der fire nøglepunkter:
- Øget værdi: NDC skal være mere end bare salg af tillægsydelser som sæder, bagage og wi-fi om bord, som erhvervsrejsende i forvejen kan købe igennem deres erhvervsrejsebureau. Erhvervsrejseløsninger og erhvervsrejsende skal kunne opnå en konkret øget værdi.
- Udvalg og sammenligningsmuligheder: Erhvervsrejsende har adgang til en række fly- og prismuligheder og har mulighed for at sammenligne og vælge. NDC skal derfor ikke bare bevare muligheden for at sammenligne og vælge, men tilbyde et produkt, der gør beslutningsprocessen bedre.
- Mere end bare reservering: Vi skal sikre en fuld udvikling og funktionalitet, der byder på mere end bare forløbet med at søge, reservere og betale. På højtudviklede rejseplatforme kan erhvervsrejsende allerede benytte sig af en række ydelser efter reservationen, såsom ombytning, refusion, rapportering og sikkerhedsforpligtelse med mere, og vil forvente det samme af indhold reserveret via NDC.
- Omfang og effektivitet: Erhvervsrejsebureauer hjælper erhvervskunder med at administrere og foranstalte globale rejseløsninger, ligesom de leverer en fast og sammenhængende service både online og offline til rejsende over hele verden. De erhvervsrejsende vil ikke (og skal ikke) acceptere et lavere serviceniveau end det, de er vant til at modtage i dag. Der skal nås frem til en fælles formel standard for serviceydelser efter billetudstedelsen.