Skip to main content

Netflix-effekten inden for erhvervsrejser: Sådan kan personalisering spare tid og penge

4 min
Posted: 20 April 2017Updated: 20 April 2017
Topics: Blog
Netflix-effect-personalisation.jpg
Som rejseansvarlig ved du, at der er to kunder, når det gælder erhvervsrejser: Virksomheden og den rejsende. Med en vellykket rejseløsning kan du gøre begge kunder glade. Her kan personlig tilpasning hjælpe.
De rejsende bliver hele tiden mere teknologivante. Mange er vant til, at de websider, de benytter i privatregi, ligger inde med en række oplysninger om dem og kender deres præferencer. Derfor forventer medarbejderne også, at det er lige så nemt og bekvemt at benytte de websider, de anvender på arbejdet. Virksomheder som Netflix er enormt dygtige til at sætte sig ind i den enkeltes præferencer. Og det, som bliver set som helt naturligt i privatregi, kan ofte overgå hvad en virksomheds teknologiske hjælpemidler på erhvervsrejsefronten kan tilbyde, og hvad firmaets rejsepolitik kan tillade. De rejsende har udviklet sig til forbrugere, der vil have mere end bare den anonyme reservationsoplevelse, nemlig en oplevelse, der er personligt skræddersyet til deres behov. Forskellige arbejdsrelaterede databaser indeholder allerede personlige dataelementer. For eksempel indeholder Passenger Name Record-optegnelsen i Global Distribution System (GDS PNR) eller jeres erhvervsrejsebureaus reservationsværktøj personoplysninger, herunder pasnummer, hjemland og udløbsdato. Samtidig er den rejsendes præferencer hvad angår måltider og sædevalg registreret i den enkeltes profil i flyselskabernes bonusprogrammer. Men det er, når du går endnu længere og ser på den enkeltes reservationsmønster, at der virkelig sker løjer.
Det rigtige valg kontra for mange valgmuligheder
Personalisering skulle gerne gøre reservationsprocessen nemmere. Den rejsende vil gerne have mange valgmuligheder, når det gælder reservation af hotel og transport, men efterhånden som der kommer flere valgmuligheder, er det afgørende at tilpasse det til den enkelte, så kunden ikke bliver helt overvældet. Når det gælder erhvervslivet, er de afgørende faktorer besparelser hvad angår produktivitet og ikke overraskende penge. Hvor meget tid og hvor mange penge kan der spares ved at give de rejsende færre, men mere relevante valgmuligheder. Ved reservation af hotel kunne en løsning være at foreslå fire hoteller, som du ved passer til den rejsendes behov, præferencer og reservationsmønster, men som også enten ligger under beløbsgrænsen eller er en del af virksomhedens hotelprogram. Hvis du kender de destinationer, de oftest rejser til, så burde det være nemt og hurtigt at finde nok oplysninger til at reservere deres foretrukne overnatningssted. Eller hvis dine medarbejdere ofte overnatter på et bestemt hotel i nærheden af kontoret eller ude i verden, så bør din bookingside angive dette over for nye rejsende, så de hurtigt kan træffe et sikkert valg. Det er en win-win-situation. Når præferencer er indlejret i den personlige rejseprofil, så giver det den rejsende nem og hurtig adgang til lige det, personen ønsker, og virksomheden sikrer, at rejsepolitikken bliver overholdt og sparer penge samtidig. Hvis det er så fordelagtigt for alle parter, hvilke ulemper kan der så overhovedet være, tænker du måske?
Find balancen mellem deling af persondata og beskyttelse af privatlivets fred
De rejsende vil dele flere personlige oplysninger, hvis de kan se en fordel ved det, men det skal ske i overensstemmelse med overholdelsen af privatlivets fred og de gældende regler om opbevaring af personoplysninger. Det kan for eksempel være nyttigt at kende en persons religion i forhold til særlige ønsker til måltider, men virksomheden kan også blive beskyldt for at indsamle oplysningerne af mere lyssky grunde, og i mange tilfælde ville det også være ulovligt. Lovgivningen omkring indsamling af persondata er forskellig fra land til land, og det er ikke noget en virksomhed kan ændre på. Der er dog ingen hindringer for, at virksomheden bruger teknologiværktøjer, der kan forbedre den rejsendes oplevelse og tilskynde til overholdelse af virksomhedens rejsepolitik. En sikker måde at gøre det på, er at gøre de rejsende opmærksom på fordelene ved at indtaste oplysninger i jeres reservationsværktøjer på nettet, men at lade det være op til dem selv, hvor meget de vil dele.
De rette værktøjer ved hånden
Selvom det er enormt vigtigt, at der er vilje til at øge personaliseringen i virksomhedens rejseløsning, så kan det ikke lade sig gøre uden den rette teknologi. Det er allerede meget udbredt at etablere brugerdefinerede rejsepolitikker for forskellige brugergrupper. Eller at bruge filtre til at tilpasse flysøgninger gennem online erhvervsrejseudbydere. For virkelig at kunne tilpasse rejseløsningen til den enkelte medarbejder er der brug for teknologi, der kan forstå den sammenhæng, som brugerens adfærd indgår i, i det øjeblik det sker. Det kunne være en teknologi, der registrerer, at en rejsende søger efter den samme destination hver uge og på baggrund af den information tilbyder den rejsende relevante reservationsmuligheder. Hvis onlineværktøjer eller apps kan give sådan en brugeroplevelse, vil det øge overholdelsen af rejsepolitikken og spare tid og penge.
Sagens kerne
Som rejseansvarlig ved du, at administration af rejser handler om mere end en standard reservationsproces, der er ens for alle. De rejsende i en virksomhed vil få en meget bedre rejseoplevelse, hvis de bliver behandlet som selvstændige individer med forskellige behov og smag frem for at skære alle over én kam. Samtidig vil det anspore de rejsende til at overholde virksomhedens rejsepolitik, hvilket i sidste ende sparer dig for tid og virksomheden for penge.