Skip to main content

Vi deler erhvervsrejseindsigt fra eksperterne

Posted: 19 November 2019
Business-travel-panel-discussion1.jpg

Af Rob Greyber, President hos Egencia

Hos Egencia har vi været førende inden for erhvervsrejseinnovation i næsten 20 år.  Efterhånden som vi nærmer os det nye årti, ser vi flere muligheder end nogensinde for Egencia og endnu vigtigere, for vores kunder.

I september 2019 havde jeg fornøjelsen af at dele sidste nyt inden for forskning, rådgivning og synspunkter vedrørende fremtidens erhvervsrejser med en række talentfulde branchefolk under Egencia Elevate Tour i London.

Egencia Elevate Tour er blevet afholdt verden over siden maj 2019.  Under disse arrangementer har vi delt vigtig indsigt fra nogle af branchens mest fremtrædende profiler. Vi har drøftet denne indsigt for at forstå, hvilken forandring virksomheder gennemgår i dag.  Fra rejsekultur til teknologiske tendenser har vi haft fornøjelsen af at dele oplevelserne hos nogle af vores dygtigste kunder og kollegaer i branchen, og der er endnu mere under opsejling.

Forståelse for erhvervsrejser

Vi hjælper virksomheder med at finde løsninger på deres rejseudfordringer ved at engagere os fuldt ud og samarbejde som et team via video- og telefonopkald hver eneste dag. Det er dog oprigtigt vanskeligt og kan ikke gøre det ud for at være der selv. Vi prioriterer rejser med den forståelse, at de påvirker virksomhedens resultater. Denne tilgang understøttes af vores erfaring, men også af forskning såsom den seneste rapport fra Harvard Business Review Analytic Services i samarbejde med Egencia ved navn "Rejsekultur: En konkurrencefordel på et globalt marked". Ifølge denne rapport opnår virksomheder med en stærk rejsekultur bedre forretningsresultater – en rejsekultur, hvor ledelsen og processerne understøtter brugen af erhvervsrejser som en form for strategisk investering med forretningsværdi.

Balance mellem mennesker og omkostninger

Vi drøftede rapporten mere indgående under Egencia Elevate i London. Under morgenens paneldebat fik jeg selskab af Caroline Strachan, der er Managing Partner hos Festive Road, og Susilla Galantis, der er Efficiency Projects Director hos vores kunde L'Oréal, for at drøfte rejser, rejsekultur og den rolle, rejserne spiller i virksomhedens forretningsstrategi.

Caroline Strachan fortalte følgende om rapporten: "Dette er en af de vigtigste undersøgelser i vores branche." Virksomheder er nødt til at spørge sig selv, hvad der er vigtigst – omkostninger eller mennesker? Alle disse erfarne og talentfulde fagfolk er nødt til at fokusere på destinationen frem for rejsen. Reservationsprocessen og rejsen bør forløbe uden problemer, så medarbejderne er klar til at præstere, når de når frem, og det er det vigtigste. "Den administrerende direktør hos en af vores kunder, et advokatfirma, sagde engang til mig: Vi må holde op med at købe erhvervsrejser, som vi køber toiletpapir."

Medarbejderne er en prioritet for mange virksomheder, og omkostningerne vil altid have stor betydning. Men, som vi også kom ind på under arrangementet, bruger mange virksomheder erhvervsrejser som en del af deres strategi, uanset om det er for at opnå ændringer, engagere kunderne eller skabe vækst.  Disse virksomheder bruger rejsepolitikker, data og feedback til at måle resultaterne af hver enkelt indsats.

Rejsepolitik og mangfoldighed

Hos Egencia opfordrer vi vores kunder til at bruge rejsepolitikken som en metode til at muliggøre rejser. Virksomhedens kultur definerer rejsepolitikkerne – og den måde, medarbejderne rejser på – så rejsepolitikken er en afgørende del af rejsekulturen. Den måde, virksomhedens medarbejdere rejser på, har stor indflydelse på det samlede investeringsafkast. Men hvad betyder det for mangfoldighed og fleksibilitet? Bør én rejsepolitik gælde for alle?

"For rimelighedens skyld bør den gælde for alle, men vi har en fleksibel rejsepolitik, som kan tilpasses forskellige situationer," forklarer Susilla Galantis. Caroline Strachan er enig: "Det er nødvendigt at samarbejde med HR, stille de rigtige spørgsmål og bruge den viden til at tilpasse rejsepolitikken og kulturen."

Et godt kulturmatch

Men hvad definerer helt præcist en stærk rejsekultur?

"Vi beskriver ofte kultur som den måde, tingene fungerer på, når ingen holder øje. Det er den måde, folk tager beslutninger på," fortæller Caroline Strachan.

Samtidigt forklarer Susilla Galantis, hvordan de fandt deres kulturmatch hos L'Oréal: "Vi ledte efter en erhvervsrejseudbyder, som var omkostningsneutral, og hvor budgettet ikke var den største prioritet. Vi ville gerne høre om feedback først og derefter online andel. Før Egencia lå vores online andel på 59% sammenlignet med 95% nu, efter kun to måneder."

"Når det kommer til kulturen, ser vi ofte, at forretningsdelen bliver mindre vigtig med det rette match. Vi oplever, at det er dyrere at samarbejde med en erhvervsrejseudbyder, der ikke arbejder for virksomheden," fortæller Caroline Strachan.

Maskinlæring i rejsekulturen?

Senere på formiddagen var Egencias Chief Technology Officer, Alex Kaluzny, til stede for at give en præsentation om kunstig intelligens, og hvad det betyder for erhvervsrejser. Alex Kaluznys præsentation var fascinerende og medførte en byge af spørgsmål.

En deltager spurgte, om maskinlæring kunne anvendes i rejsekulturen. Alex forklarede, at det var muligt: "For eksempel når vi kigger på lofter for rejsepolitikken. Vi kan fastsætte lofter baseret på kundens aktuelle data og algoritmer frem for at sætte et fast loft eller implementere et væld af irrelevante regler."

Maskinlæring og kunstig intelligens kan uden tvivl få en enorm positiv indflydelse på en virksomheds rejseløsning, og disse teknologier bør implementeres for at forstærke rejsekulturen med dokumentation og indsigt. Alex Kaluzny gik yderligere i dybden med dette, og vi forlod alle arrangementet i stand til at se forbindelsen mellem Netflix og erhvervsrejser – og nej, vi taler ikke om underholdning ombord på flyet.

Det var det!

Jeg havde ikke mulighed for at blive til netværksfrokosten eller eftermiddagens præsentation om produktopdateringer og NDC – jeg spiste min frokost på flyet på vej hjem som en ægte erhvervsrejsende.

Jeg kan heller ikke gengive energien, spørgsmålene og debatterne i et enkelt blogindlæg.

I stedet kan jeg invitere jer til at deltage i et Egencia Elevate-arrangement og opleve det hele på egen hånd. I vil måske blive overraskede over, hvor meget der sker, og hvor meget der er klar til at blive udforsket i de kommende år. Denne artikel blev oprindeligt udgivet på LinkedIn.

På udkig efter bedre erhvervsrejseløsninger? Kontakt vores team.