Skip to main content

Det gør Egencia i forhold til bæredygtighed

Posted: 09 April 2021
Woman In Eco-friendly Office With Reusable Cup

Sådan inkluderes bæredygtighed i reservationsfunktionerne til erhvervsrejser

Egencia stræber sammen med vores moderselskab Expedia Group efter at være på forkant med bæredygtige tiltag. Hos Egencia indtager vi stolt og med stort engagement førerstillingen frem for at være en medløber, der bare sætter kryds ved de obligatoriske felter.

Vi har talt med Katherine Cheng, der er chef for Global and Community Impact hos Expedia Group, og Renaud Loizzo, Director of Product Marketing hos Egencia, for at finde ud af, hvad Egencia gør i forhold til bæredygtighed, og hvordan dette arbejde er til gavn for erhvervsrejseløsninger.

Hvad gør Egencia for at hjælpe sine kunder med at opnå deres bæredygtighedsmål?

Katherine Cheng: Vores mål hos Expedia Group er at tilbyde de værktøjer og oplysninger, som vores kunder, forbrugere og samarbejdspartnere har brug for til at træffe de bedste beslutninger i forbindelse med rejser. Egencia har en særlig forudsætning for at hjælpe virksomheder med at have en endnu større indvirkning, fordi vi kan påvirke rejsendes adfærd i større skala med udgangspunkt i, hvad vores erhvervskunder ønsker at fremhæve for deres medarbejdere. Samtidig kan vi også sætte dem i forbindelse med betroede samarbejdspartnere, hvis der skal ske endnu mere.

Renaud Loizzo: Produktmæssigt er der to hovedtiltag til at forbedre bæredygtighedsfunktionerne. Det første er at sørge for at tilbyde nøjagtige data om CO2-udledning til rejseansvarlige. Det har vi gjort med oversigten over CO2-udledning i Egencia Analytics Studio.

Det næste skridt er at inkorporere oplysninger i reservationsprocessen, der kan ændre rejsendes adfærd. I forhold til bæredygtighed er det guldstandarden.

Vi har introduceret dette ved at vise hver enkelt flyrejses CO2-aftryk under reservationen, på betalingssiden og i bekræftelses-e-mails – sammen med eksempler fra det virkelige liv, som for eksempel hvor mange boliger, der med den samme mængde energi kunne forsynes med strøm i et år, eller hvor mange smartphones, der kunne oplades. Og dette er bare udgangspunktet. Det er spændende, fordi det tidligere kun har handlet om at opnå besparelser. Nu ønsker vores kunder også at medregne bæredygtighed og ikke kun omkostninger.

Hvad gør Egencia som virksomhed for at være førende inden for bæredygtighed?

Katherine Cheng: På tværs af hele Expedia Group har vi siden 2017 forpligtet os til at udligne hele vores CO2-aftryk – affald, vand og rejser – for medarbejdere over hele verden. Det er fundamentet. Det er en stor gevinst, men det er minimumskravet.

Som rejsevirksomhed ser vi bæredygtighed i et større perspektiv end blot miljømæssigt, og det handler ikke kun om at donere penge. For os handler det også om lokalsamfund og de destinationer, vi betjener. Vi har indført fire søjler for bæredygtighed: miljø; katastrofeberedskab, genopbygning og modstandsdygtighed; samfundsmæssig og økonomisk udvikling samt ansvarlige rejser. Vi er gået sammen med UNESCO om en bæredygtighedsaftale, der er den første af sin slags i rejsebranchen. Som en del af aftalen lancerede vi sidste år turismeløftet UNESCO Sustainable Tourism Pledge, og det er lige blevet offentliggjort, at Accor Hotels deltager med 96% af kædens hoteller. Det er en brancheførende indsats, som vi håber vil fremhæve, hvad hoteller og andre rejseudbydere gør for at være mere bæredygtige. Derudover er det en tilskyndelse til alle aktører, store som små, om at forpligte sig på området og blive draget til ansvar.

Derfor forsøger vi også at være kreative i forhold til, hvordan vi stiller os i spidsen for bæredygtighedstiltag ved at sikre, at vi laver konkrete projekter med egentlig indflydelse. Vi er klar over, at vi kan gøre meget mere, hvis vi samarbejder med andre virksomheder, myndigheder og indbyggerne i selve lokalsamfundene om organisk at skabe tiltag, der virkelig gør en forskel i det daglige liv.

I kølvandet på den seneste orkan i Caribien så vi for eksempel, at manglen på adgang til uddannelse og sundhedspleje var de to faktorer, der tvang indbyggerne til at forlade øerne. Manglen på elektricitet har medført lukkede skoler og dødsfald, fordi patienternes medicin ikke kunne blive opbevaret på køl. Vi var med til at omlægge skoler og lægehuse til solenergi – seks skoler i østaten Dominica og to på øen Saint John (den tidligere Sankt Jan i Dansk Vestindien) – ligesom vi har været med til at skabe et kølekædesystem til hospitalerne i Puerto Rico. Disse tiltag handler om modstandsdygtighed, så der ikke opstår samme problemer, når den næste orkan rammer.

Renaud Loizzo: Vi tilbyder også kunder muligheden for at udligne deres CO2-udledning på erhvervsrejser gennem vores samarbejdspartnere, herunder atmosfair og Climate Neutral Group (CNG). Det er derfor endnu en handlingsorienteret måde, hvorpå oversigten over CO2-udledning kommer i spil.

Hvad med netop CO2-udligning? Vil I forklare, hvad det er, og hvordan Egencia ser på det?

Katherine Cheng: CO2-udligning er, når en virksomhed beregner sin CO2-påvirkning og investerer i projekter, der bidrager til at opsamle den samme mængde CO2 og derved skaber en CO2-neutral effekt. Det er her, vores udligningssamarbejdspartnere kommer ind i billedet. De opbygger og gennemgår projekter, såsom bevarelse af regnskov og overgangen til biogas eller solovne i husstande i landdistrikter i udviklingslande. Fordelen er, at disse projekter ofte foregår i udviklingslande, der ellers ikke ville have haft råd til disse ændringer.

Men igen bruger vi CO2-udligning til at mindske indvirkninger, som vi ikke kan kontrollere så tæt. Vores bæredygtighedstiltag som virksomhed stikker dog meget, meget dybere.

For eksempel er Expedia Groups nye hovedkvarter i Seattle LEED-certificeret med fokus på effektiv energiudnyttelse samt luft- og vandkvalitet. Det er også blevet til med input fra eksperter i dyreliv. Vi har et af de første hovedkvarterer i USA, der er Salmon-Safe-certificeret.

For et par år siden stiftede en række medarbejdere gruppen Sustainable and Green at Expedia Group (SAGE). Der er nu 470 medlemmer og 36 lokalafdelinger i 22 lande. Medarbejdergruppen etablerer tiltag til fordel for medarbejderstaben. Blandt andet er der i Springfield blevet oprettet en samkørselsordning, ligesom afdelingen i Amsterdam har stået for en video om at cykle til arbejde, som blev delt i hele virksomheden. Som virksomhed stræber vi hele tiden efter at blive grønnere på alle niveauer.

Renaud Loizzo: Jo mere detaljerede data, jo bedre, når det handler om CO2-udligning og CO2-fjernelse. Lige nu er CO2-udledning en statisk udregning. Men vi arbejder mod en mere dynamisk udregning på grundlag af flere variabler, efterhånden som data forbedres. Vi er i øjeblikket ved at teste et nyt produkt, hvor vores rejsende kan se prisen for CO2-udligning i søgeresultaterne for flyrejser. På den måde har den rejsende de fuldstændige oplysninger om omkostningerne ved flyrejsen. Det giver også vores kunder mulighed for at formidle deres egne tiltag på bæredygtighedsområdet på en virkningsfuld måde.

Efterhånden som flere samarbejdspartnere skriver under på UNESCO-løftet, og det bliver fremhævet ved hjælp af badges, er det ikke bare nyttigt for rejsende, men også motivation for virksomhederne selv til at træffe mere bæredygtige valg.

Hvad er jeres råd til rejseansvarlige og rejsende, der ønsker at træffe mere bæredygtige valg?

Renaud Loizzo: En mulighed er at indarbejde bæredygtighedsmål direkte i erhvervsrejsepolitikken. For eksempel ved at favorisere direkte flyrejser over flyrejser med mellemlandinger.

Men der er andre måder at påvirke de rejsendes valg på i selve reservationsprocessen. Rejseansvarlige kan eksempelvis bruge Analytics Studio til at finde frem til ofte benyttede korte flyruter, som fra Paris til Marseille eller New York City til Washington, D.C., og angive en tilpasset meddelelse, som bliver vist, når en rejsende ønsker at reservere denne rute. Her kunne der for eksempel stå: "Der kører tog på denne rute. Klik her for at reservere togrejse i stedet."

Hvad angår hoteller, kan rejseansvarlige benytte sig af tilpassede hotelvaremærker til at vise et tilpasset badge ud for hoteller, som ifølge virksomheden har forpligtet sig til bæredygtighed.

Katherine Cheng: Når det gælder bæredygtighed, har virksomheder og myndigheder pligt til at handle. Men det har forbrugere også. Derfor ønsker vi at give rejseansvarlige værktøjer, undervisning og oplysninger, som de kan formidle til de rejsende, der på den måde kan træffe velovervejede beslutninger i overensstemmelse med komfort og værdier. Vores budskab er, at erhvervsrejser kan foregå på en måde, som ikke er så stor en byrde for klimaet, og at vi står klar til at hjælpe med det.

Se, hvad vi ellers gør for at hjælpe jer med at opnå grønnere erhvervsrejser.

På udkig efter bedre erhvervsrejseløsninger? Kontakt vores team.