Skip to main content

Forventninger til erhvervsrejseteknologi varierer på verdensplan

Posted: 24 October 2017
Topics: Blog
ThinkstockPhotos-517938410-2.jpg
Erhvervsrejser er lige så universelle og uundgåelige som både døden og skatter – både medarbejdere og virksomheder accepterer dette og prøver at sammensætte rejsepolitikker og lave løsninger, som tilgodeser de rejsende. De erhvervsrejsendes forventninger varierer imidlertid fra verdensdel til verdensdel og påvirkes ofte af kulturelt betinget adfærd og teknologiske standarder. Dette  giver udfordringer for dem, der administrerer rejseløsningerne. Af de mange teknologiske fremskridt, der er sket inden for de senere år, er der intet, der er så dominerende og allestedsnærværende som den udbredte andel og brug af mobile enheder.  eMarketer anslår, at der var 4,3 milliarder mobilbrugere på verdensplan i 2016, og en undersøgelse foretaget af Expedia Media Solutions, som blev offentliggjort i år, viser, at rejsende fra hele verden – over 60 % fra hvert land – flittigt bruger deres smartphone, når de rejser. Så hvilke forskelle er der i tilgangen og kravene til teknologi inden for erhvervsrejser fra verdensdel til verdensdel?  Fjerde udgave af Egencias undersøgelse af erhvervsrejser og teknologi* kaster lys over fællesnævnere og forskelligheder.
Nordamerika
Set fra en Travel Managers synsvinkel er der en øget fokus på at balancere omkostningsbesparelser i forhold til rejseoplevelsen, eftersom de rejsende forventer samme grad af avanceret teknologi og brugervenlighed, som den de benytter i deres fritid. Mere end 75 % af de amerikanske erhvervsrejsende ønsker bedre integration på tværs af platforme til erhvervsrejser* – en udvikling, der er godt i gang på forbrugermarkedet inden for teknologi. De amerikanske erhvervsrejsende er også sikre på, at ny teknologi vil forbedre deres rejseoplevelse, så det er op til Travel Managers at sikre, at den seneste teknologi, som kan komme deres medarbejdere og virksomheder til gode, bliver udnyttet, testet og implementeret. Mere end halvdelen (55 %) af de amerikanske erhvervsrejsende mener, at fremskridt inden for kunstig intelligens (AI) kan forbedre rejseoplevelsen.* Mens amerikanske erhvervsrejsende er optimistiske omkring, hvordan ny teknologi kan forbedre rejseoplevelsen, så foretrækker de stadig en kombination af teknologi og personlig assistance, når de skal have løst deres problemer. Canadierne rejser ikke så ofte på erhvervsrejse som deres naboer i USA (næsten halvdelen rejste kun i erhvervsøjemed to gange om året). De er knap så tilbøjelige til at ønske sig integration på tværs af platforme (det er kun 35 % af dem, der vil have det) og de har heller ikke så stor tiltro til, at kunstig intelligens vil forbedre deres rejseoplevelse (45 %).* De erhvervsrejsende uden for Nordamerika har mindre tillid til og er meget mindre optimistiske, hvad angår den generelle anvendelse af teknologi i forbindelse med  erhvervsrejser.  Mens de erhvervsrejsende i Europa, Mellemøsten og Afrika og Asien og Stillehavsområdet er mere pessimistiske omkring anvendelsen af ny teknologi inden for erhvervsrejser i forhold til deres kolleger i USA, så udtrykker de alligevel et behov for bedre mobiladgang på tværs af platformene. 68 % af de erhvervsrejsende i Singapore og Sverige vil gerne kunne administrere deres rejser mere effektivt på tværs af platformene i sammenligning med 65 % i Norge, 64 % i Frankrig og Storbritannien og 62 % i Tyskland.*
Europa
Mobilanvendelse er udbredt over hele Europa, især i Sydeuropa, hvor traditionel online reservationhar været langsommere om at bryde igennem. I disse lande kan mobilløsninger i form af naturlig sproggenkendelse og chatbots måske få en hurtigere udbredelse og ibrugtagning, fordi det er samfund med høj mobil udbredelse. Selvom briterne ofte rejser på erhvervsrejse (næsthøjeste gennemsnitlige antal rejser pr. år), er de ikke så aktive som de øvrige lande i undersøgelsen mht. rejseberøringsflader, som f.eks. rejseændringer, læsning af anmeldelser og indsendelse af rejseafregninger. Med det enorme antal forskellige leverandører (f.eks. uafhængige hoteller, jernbaner og lavprisflyselskaber) sammen med en større fokus på de rejsendes privatliv, vil det europæiske erhvervsrejsemarked tage kunstig intelligens-teknologi til sig, såfremt dette ikke bringer personlige oplysninger i fare og hjælper med at forenkle kompleksiteten i udbuddet.  Sverige og Norge var de lande, hvor de adspurgte med 37 % var de mindst tilbøjelige til at tro, at fremskridtene inden for kunstig intelligens ville forbedre deres rejseoplevelse, efterfulgt af kun 41 % i Storbritannien og Tyskland.*
Asien og Stillehavsområdet
Mobiludbredelsen er gået stærkt frem overalt i Asien. Regionen har ifølge GSMA været den største bidragsyder til den voksende andel af mobilabonnenter på verdensplan, og mobilløsninger er også den største prioritet for rejseansvarlige i Asien og Stillehavsområdet. Det er også en af de regioner, hvor der foretages procentvist flest mobile reservationer, og services som f.eks. WeChat er den dominerende mobile e-handelsplatform (m-handel). Eftersom udbredelsen af mobiler også er stor her, vil naturlig sproggenkendelse og chatbots sandsynligvis også vinde hurtig udbredelse i Asien, og de teknologiske fremskridt vil blive populære, hvis de kan gøre rejseoplevelsen lettere ifølge Phocuswright. "Flere og flere rejsende  er afhængige af deres mobiltelefon, særligt i Asien, så derfor har vores erhvervsrejsende brug for adgang til brugbare mobilapp-funktioner, der har samme funktionalitet som i online-reservationsværktøjerne, og er let tilgængelige og med en enkel brugergrænseflade ", siger Vivian Chai, global indkøbschef hos Lenovo. Selvom de adspurgte i Asien og Stillehavsområdet i høj grad benytter sig af mobilløsninger, så er de interessant nok skeptiske omkring de teknologiske fremskridt inden for bl.a. erhvervsrejser. Under halvdelen mener, at fremskridt inden for kunstig intelligens vil forbedre deres rejseoplevelse (kun 42 % i Australien og 47 % i Singapore), og australierne og singaporeanerne er med 40 % hver de, der i højeste grad regner med, at kunstig intelligens vil blive enden på verden, som vi kender den.* Eftersom mobilanvendelse og -ibrugtagning fortsætter med at supplere computere og bærbære i alt lige fra reservation til kundeservice, skal rejseansvarlige sørge for at inkorporere mobile teknologier og strategier, der dækker de rejsendes behov, mens de også fremmer overholdelse af rejsepolitik og sikkerhed for de rejsende. Selvom der er regionale forskelle i tilgang og andel, betyder erhvervsrejsernes globale natur nu om dage, at løsningerne også skal kunne følge med på farten, så de erhvervsrejsende får en strømlinet oplevelse, uanset hvor de befinder sig. De teknologiske landvindinger vil muligvis gå hurtigere i visse regioner, men resten af verden vil hurtigt følge trop og tage løsninger i brug, der virker for både firmaer og rejsende over hele kloden. Vil du se flere sjove fakta om erhvervsrejsende fra hele verden? Læs mere om hvad rejsende savner mest, når de er på erhvervsrejse. *Fjerde udgave af Egencias undersøgelse af erhvervsrejser og teknologi

Bliv opdateret med de seneste nyheder fra erhvervsrejsebranchen

Tilmeld dig til Egencias mailingliste og få nyheder og artikler direkte i din indbakke.