Skip to main content

Krisehåndtering: tre kerneprincipper for hurtig innovation

Posted: 24 September 2020
 innovative-business-travel-solutions-for-covid

Stopper coronakrisen nogensinde med at overraske os? Hvis der er en ting, den nuværende situation har lært os, så er det, at det betaler sig at være forberedt på enhver slags krise. For eksempel var det forberedelse, der gjorde supermarkederne i stand til at administrere forsyningskæderne, som kom under et øjeblikkeligt, voldsomt pres under pandemien.

Hvordan kan virksomheder komme ud på den anden side af coronakrisen i bedre konkurrencemæssig form?  Forudsætningen for succes er at følge tre principper for innovation i et højt tempo, nemlig et superskarpt kundefokus, tilpasningsdygtig teknologisk infrastruktur samt adgang til og indsigt i data.

  1. Kundeoplevelsen skal altid være i fokus

    De erhvervsledere, der klarer sig godt i øjeblikket, har taget princippet om kundefokus til det yderste. Vellykkede eksempler på denne kundefokuserede tilgang er udbringningstjenester af varer og kontaktløs bankvirksomhed.

    Der er også sundhedssektoren, som naturligvis er blevet hårdt ramt af krisen. Her har der været skarpt fokus på patientoplevelsen og -sikkerheden. I hvert af disse tilfælde er det afgørende for forretningen at lytte til og reagere på kundefeedback i realtid og som et led i en plan for hurtig produktfornyelse.
     
  2. Innovation gennem tilpasningsdygtig teknologisk infrastruktur

    En tilpasningsdygtig teknologisk infrastruktur er fundamental i forhold til hurtig innovation i krisetider. Coronakrisen har givet mange virksomheder et incitament til at udvikle sig digitalt, men det er ikke alle, der kan. En del står overfor væsentlige udfordringer, der forhindrer fleksibilitet, såsom platforme administreret af tredjeparter og eksterne løsninger. 

    Virksomheder, der er i stand til at udvikle og vedligeholde deres egne teknologiske løsninger, har en betydelig fordel. Teleselskaber har for eksempel kunnet ændre på begrænsninger af data og udvide trådløs adgang for at tage højde for stigninger i hjemmearbejdet, ifølge Frontier Economics.

    Det kunne lade sig gøre, fordi teknologien var så relativt nem at ændre. Der har også været en række muligheder for energiforsyningsselskaber på grund af tilpasningsdygtig teknologi. Mange har været i stand til at etablere systemer, hvor kunder kan bruge grænseflader med selvbetjening til at udskyde betalinger eller bestille serviceanmodninger for at undgå afbrydelser. Dette har været afgørende forudsætninger for disse virksomheder i bestræbelserne på at innovere i høj fart.
     
  3. Adgang til og indsigt i data

    Hurtig innovation er ikke mulig uden indsigt i data. Det er absolut nødvendigt at gøre jeres virksomheds data handlingsorienterede så hurtigt som muligt. Det er ved at gå op for virksomheder, at de står over for forskelle i data, efterhånden som forskellige lokale teknologiløsninger er tvunget til at konvergere under en global struktur. Dette påvirker muligheden for at få indsigt i data og gøre dem brugbare. 

    En rapport fra McKinsey & Company gør det klart, hvor vigtigt indsigt i data er for genopretningen efter COVID-19. Konsulentfirmaet råder kunderne til at holde fokus på beskyttelse af personoplysninger, overholdelse af EU's persondataforordning og understøttelse af myndighedernes eventuelle smittesporing for at forhindre spredning af virussen. McKinsey påpeger også, at virksomheder bør være forberedt på ændringer i transportsystemet, hvoraf nogle kan være blivende.

Hvordan har Egencia indarbejdet disse principper for at kunne opfylde kundernes forventninger?

Egencia har været hurtig til at implementere produktfornyelser, der udgør et yderligere supplement til en allerede solid række af værktøjer og funktioner til risikostyring. Lokalt udviklede funktioner, der allerede havde opnået momentum i bestemte verdensdele, blev i en række tilfælde gjort globale, hvilket understreger mulighederne i Egencias tilpasningsdygtige platform.

  1. Fokus på kundeoplevelsen og sikkerhed frem for alt

    Som coronakrisen udviklede sig fokuserede Egencia på kundeoplevelsen og sikkerheden ved at øge tempoet i forhold til varsler og opdateringer, herunder nye funktioner og tip, der hjælper erhvervsrejsende til at få mere kontrol over deres rejser.

    Risikobegrænsning forud for rejsen blev implementeret over hele verden. Det omfatter blandt andet enkle selvbetjente kontrolmuligheder i forhold til rejsepolitikken, såsom godkendelse af destinationer med høj risiko, hvor der angives foretrukne leverandører og priser, destinationer, der ikke er i overensstemmelse med rejsepolitikken, og krav om godkendelse, hvis en medarbejder rejser til en destination med høj risiko. Der er også blevet lanceret mere fleksible kontrolmuligheder, såsom angivelse af forbudte flyselskaber og det maksimale antal af medarbejdere, der må rejse med det samme fly.

    Nye forventninger fra rejsende har betydet, at hotelbranchen indfører nye eller tilpasser nuværende renlighedskrav. Hoteller kan tilføje opdaterede sundheds- og hygiejneforanstaltninger, som vises på deres annoncer på tværs af alle Expedia Groups hjemmesider verden over. Alle, der reserverer via Egencia online eller i Egencias app, vil nemt under reservationen kunne se, når et hotel har tilføjet sundheds- og hygiejneforanstaltninger.
     
  2. Expedia Groups teknologi er en verdensomspændende og tilpasningsdygtig teknologisk infrastruktur"

    Som en del af Expedia Groups globale teknologiplatform har Egencia hurtigt kunne få adgang til nye tiltag, der allerede blev brugt andre steder på tværs af virksomhedens forbrugervendte varemærker såsom Expedia og Hotels.com.

    Efterhånden som medarbejdere stiller krav til bedre rejseoplevelser, og rejseansvarlige forventer flere data og øget overholdelse af rejsepolitikken, er flere forskellige reservationsværktøjer og løsninger til administration af rejser ikke længere en holdbar strategi.  Det gælder også, selv hvis de forskellige reservationsværktøjer er tilgængelige via en samlet brugergrænseflade.

    Det, virksomheder har brug for under coronakrisen og alle andre typer kriser, er en global erhvervsrejseplatform, som optimerer komplekse rejseløsninger.  En platform som Egencias forbinder alle rejsens dele og understøtter alle enheder, som bruges af rejsende, rejseansvarlige og rejsebestillere samt andre interessenter.  Platformen indsamler rejsedata og muliggør avanceret rapportering og analyse.  Med en samlet platform kan I også drage fordel af mere adgang til og indsigt i data og øget overholdelse af rejsepolitikken på alle jeres markeder.
     
  3. Levering af indsigt i rejsedata

    Egencia giver kunder indsigt i erhvervsrejsedata og rapportering, der kan hjælpe med administration af rejserisici og tilpasning under denne krise.

    Egencias sporing af rejsende har udvidet søgemulighederne for at muliggøre globale søgninger efter lande, byer eller områder tegnet på et kort. Kunder har mulighed for at se 30 dage tilbage for at få overblik over rejser til destinationer med høje antal af COVID-19-smittetilfælde. En anden ny funktion er muligheden for at se oplysninger om reservationer hos et eller flere flyselskaber, heriblandt code share-flyrejser, så virksomheder nemt kan evaluere, hvordan aflysninger af flyrejser påvirker de rejsende. Rejseansvarlige kan dermed føle sig trygge ved at have en klar oversigt over deres rejsendes reservationer.

    Da coronakrisen eskalerede, og erhvervsrejsende verden over var nødt til at vende tilbage til deres hjemlande, lancerede Egencia rapportering i forbindelse med COVID-19 i Egencia Analytics Studio. Den nye samling af rapporter hjælper vores kunder med at få overblik over de økonomiske konsekvenser for deres virksomheder via data om alle flyrejser og hotelreservationer, som det også er muligt at downloade.

At forvente det uventede har længe været en grundlæggende filosofi for Egencias fleksible, tilpasningsdygtige tilgang til løsninger til administration af erhvervsrejser. Det er ikke alle virksomheder, der arbejder på den måde. Det, der adskiller Egencia fra andre erhvervsrejsebureauer, er vores evne til at implementere digitale nyskabelser i et højt tempo. 

Besøg https://www.egencia.dk/da/business-travel-management-technology-covid19 for at få mere at vide om, hvordan Egencias platform til administration af rejser kan hjælpe jeres virksomhed gennem denne krise.

På udkig efter bedre erhvervsrejseløsninger? Kontakt vores team.