Skip to main content

Snak om ændringer i administration af rejser på BTS

Snak om ændringer i rejser på Business Travel Show 2021

4 min
Posted: 23 September 2021
Business Travel Leaders Mixing At BTS

Af Tristan Smith, VP Commercial - SME and SDR

Kan du huske den sidste messe, hvor du var fysisk til stede? Ikke via Zoom eller andre virtuelle hjælpemidler – personligt til stede og omgivet af rigtige mennesker. For mig bliver Business Travel Show i London den første messe i den virkelige verden, som jeg har deltaget i siden coronapandemien startede. Faktisk vil det være mit første fysiske arrangement siden Business Travel Show i London i 2020, som blev afholdt lige før den første nedlukning i Storbritannien.

Vi har alle skullet tilpasse os en ny måde at arbejde på, blandt andet uden populære arrangementer. Når vi kigger tilbage på det seneste år i erhvervsrejsebranchen, kan jeg vist roligt sige, at det har handlet om at tilpasse sig – især for rejseansvarlige.

Erhvervsrejseansvarlige har både skullet støtte virksomhedens rejsende og rådgive ledelsen under udfordrende omstændigheder. Egencia har gennemført en undersøgelse blandt rejseansvarlige verden over for at finde ud af, hvordan deres rolle har ændret sig under pandemien, og hvad fremtiden bringer. Hele rapporten er værd at læse i sin helhed, men følgende pointer gjorde indtryk på mig.

Erhvervsrejser har været savnet

Knap hver femte rejseansvarlige mener, det har været sværere at opbygge nye relationer og tillid uden at kunne mødes ansigt til ansigt, for eksempel med tanke på sælgere og konsulenter. Samtidig siger otte ud af 10, at restriktioner vedrørende fysiske arrangementer har påvirket den måde, de arbejder på.

Det giver mening, og det er i tråd med de resultater, vi så i en rapport fra 2019 fra Harvard Business Review Analytic Services i samarbejde med Egencia. 62% af rejseansvarlige angiver, at en af de største eksterne fordele ved at have en stærk rejsekultur er muligheden for at udvikle tætte relationer til vigtige kunder.

Genoptagelsen af erhvervsrejser: Hvad har ændret sig?

Mange virksomheder omdefinerer og formaliserer, hvilke rejser der anses for nødvendige, hvad enten det er for at mindske risici eller være mere bæredygtige.

35% af rejseansvarlige mener, at kundeservice eller support hører under nødvendige rejser, blandt andet vedligeholdelse og reparation af maskiner eller anlæg. Egencias data om rejsetendenser understøtter dette. Vores tal viser, at produktionsbranchen har stået for de fleste reservationer i løbet af de seneste 60 dage, hvor reservationsforskellen er steget med 28%.

En tilsvarende del af de adspurgte (30%) mener, at et personligt møde med henblik på at indgå en stor aftale også er afgørende og formålstjenligt.  Nogle erhvervsrejser kan altså være nødvendige for jeres konkurrencestrategi, men er de tilladt i forhold til sikkerhed og trivsel?

Hvad med tilladte rejser? Har jeres virksomhed en klar definition af, hvad der præcist kan anses som acceptable erhvervsrejser? Eksperterne hos FESTIVE ROAD1 har gjort et godt analysearbejde og oprettet dokumentet "Permissible Travel Framework", hvor formlen for tilladte rejser angives således: Virksomhedens tryghed x De rejsendes tryghed x Regeringens tilladelse = Tilladte rejser.

Hvad er uforandret i erhvervsrejser?

Erhvervsrejser har ændret sig, men mange prioriteter er forblevet de samme. Knap en femtedel af de adspurgte siger, at analyse af data for at finde nye måder at spare penge på er det vigtigste fokusområde. Altså et stort hak ud for omkostningsbesparelser.

Hvad med konkurrencedygtighed? Der er heller ingen forandringer. Uanset den enkeltes holdning til distancearbejde kontra at arbejde på kontoret er der mange tilfælde, hvor det er svært at overgå det personlige møde. I maj 2021 udtalte Jamie Dimon, topchef i JP Morgan Chase2, at virksomheden mistede kunder, fordi "bankfolk fra de andre banker kom på besøg, og det gjorde vores ikke."

Sikkerhed er fortsat en prioritet, og rejseansvarlige har brug for den rigtige rejseteknologi for at sikre, at de kan opdatere rejsepolitikker på farten, kommunikere hurtigt og effektivt med rejsende samt holde sig opdateret på, hvor deres rejsende skulle være efter rejseplanen. "Mit job er at tage mig af vores rejsende. Jeg har brug for effektive værktøjer til at hjælpe mig med at yde støtte til vores medarbejdere i tilfælde af en nødsituation," forklarer Niklas Nordström, Strategic Purchaser hos Attendo.

Rejserne trækker

Som leder inden for handel, der er vant til at være på farten for at mødes med nuværende og mulige kunder samt mit team verden over, glæder jeg mig til at tage de første skridt tilbage på farten. I september deltager jeg i Business Travel Show i London, og jeg glæder mig allerede til at være i samme rum som gamle venner, kollegaer og førende fagfæller i branchen. Og jeg ser særligt frem til at tale med rejseansvarlige ansigt til ansigt om nogle af de udfordringer, de har mødt i det seneste år, og de overraskende positive elementer, der kan være opstået.

Download den komplette guide til den rejseansvarliges skiftende rolle for at få mere at vide om, hvad der har ændret sig for erhvervsrejseansvarlige, og hvad fremtiden bringer.

1. FESTIVE ROAD. 2021. Permissible Travel Framework. https://www.festive-road.com/the-permissible-travel-framework/
2. Hugh Son og Dawn Giel 2021. Jamie Dimon, fed up with Zoom calls and remote work, says commuting to offices will make a comeback, CNBC.com. https://www.cnbc.com/2021/05/04/jamie-dimon-fed-up-with-zoom-calls-and-remote-work-says-commuting-to-offices-will-make-a-comeback.html

Var denne side nyttig?
0

På udkig efter bedre erhvervsrejseløsninger? Kontakt vores team.